Kilka wskazówek zebranych z lat doświadczeń organizatorów i uczestników specjalnie dla Was!
1. Przede wszystkim zapiszcie w kalendarzu daty:
07.07-22.09 – rejestracja na konkurs i warsztaty
16-17.09 – warsztaty
22.09 – Kickoff, czyli otwarcie konkursu
24.09 – Dropoff, czyli zamknięcie konkursu
03-06.10 – projekcje filmów konkursowych
07.10 – Gala Wręczenia Nagród
2. Oglądajcie, czytajcie, inspirujcie się!
Obejrzyjcie filmy laureatów Filmapalooza z ubiegłych lat. Wiele z nich możecie znaleźć tutaj.
Zobaczcie jakie filmy zwyciężyły w Polsce na naszym kanale na YouTube.
Koniecznie zobaczcie inne filmy krótkometrażowe, które są dostępne chociażby na vimeo i YouTube, ale poszukajcie także tych, które zdobyły laury na festiwalach.
Czytajcie scenariusze, książki, prasę – może gdzieś w nich kryje się myśl, idea która rozkwitnie w Waszą filmową historię.
I koniecznie – zapisujcie swoje pomysły, myśli, zdania, które Wam wpadną w ucho. Najlepiej w jednym notatniku, który będziecie nosić zawsze ze sobą 🙂
3. Zbierzcie ekipę.
Porozmawiajcie ze znajomymi, przyjaciółmi i rodziną. Kto chciałby pomóc i w jakim zakresie. Miejcie zawsze kogoś na zastępstwo. Wielokrotnie zdarzało się, że ekipa się zarejestrowała i nie wzięła udziału, ponieważ ktoś zrezygnował w ostatniej chwili.
Chodźcie na nasze spotkania autorskie, meet&greet – poznawajcie nowych ludzi, filmowców, którzy mają taką zajawkę jak Wy!
Zróbcie sobie koniecznie listę tych osób z numerami telefonów i adresów email. Stwórzcie grupę na Facebook, żeby się komunikować ze sobą przed festiwalem.
4. Pomyślcie o obsadzie.
Znamy ekipy, które kilka tygodni przed filmowym weekendem robią casting. Czemu nie? Zapraszają wszystkich chętnych, ogłaszając się na grupach filmowych na Facebooku.
Znajdźcie miejsce, w którym będziecie mogli zrobić potencjalnym aktorkom i aktorom zdjęcie i nagrać choćby telefonem jakąś scenkę. Przygotujcie tekst lub krótką scenę do odegrania, dzięki temu sprawdzicie czy czujecie miętę. Zróbcie listę wszystkich, którzy przyszli, wybierzcie te osoby, które Wam odpowiadają. Koniecznie powiedzcie im kiedy mieliby być dostępni i jakie są warunki współpracy oraz, że możliwość współpracy zależy od scenariusza, który powstanie dopiero w piątek po Kickoffie J Nie zapomnijcie podziękować wszystkim, którzy przyszli, a nie zagrali w Waszym filmie.
5. Lokacje
Nie wiecie jeszcze jaki napiszecie scenariusz, jaki gatunek wylosujecie i jaką historie postanowicie opowiedzieć. Jednak podobnie jak w przypadku obsady warto zarezerwować sobie na wszelki wypadek chociażby podstawowe lokacje. Proponujemy poszukać:
– mieszkania/domu
– przestrzeni biurowej,
– kawiarni,
– zielonej przestrzeni.
Pamiętajcie, że właściciel lub zarządca nieruchomości musi podpisać formularz Lokacje. Nawet jeżeli to Wasza babcia.
Poza tym przygotujemy dla Was we współpracy z Mazovia Warsaw Film Commission wybrane warszawskie lokacje.
6. Proza kręcenia
Scenariusz, ekipa, kreatywność w powietrzu, nerwy i stres. Kto by pomyślał w takiej sytuacji o:
– jedzeniu i napojach dla ekipy,
– transporcie i paliwie,
– miejscu – bazie, gdzie możecie coś zrzucić, zostawić,
Dlatego pomyślcie o tym o wiele wcześniej. Zastanówcie się jakich aut i ile potrzebujecie, ile macie osób w ekipie i jak chcecie ich wyżywić? Gdzie możecie zrobić sobie bazę produkcyjną – u siebie, rodziny. Ten, kto się zgodzi musi być gotowy na to, że będzie bałagan i głośno J
7. Dobry kierownik produkcji na wagę złota
Jesteś Team Leaderem i reżyserem w jednym? A może jeszcze scenarzystą? Myślisz, że pogodzisz te wszystkie role i jeszcze ogarniesz ekipę i dokumenty? Rozwiejemy Twoje wątpliwości: NIE. Pamiętaj, że masz 48 godzin na wszystko. Skup się na swojej roli i obowiązkach. Koniecznie znajdź kierownika produkcji, który zapanuje nad planem zdjęć, ekipą, dokumentami i tym, co się dzieje na planie. Taka osoba będzie na wagę złota, a jej obecność może przeważyć o tym, że zdążycie, a przede wszystkim skupicie się na kreatywnej części produkcji i zrobicie film, o jakim marzycie.
8. Sprawna komunikacja podstawą współdziałania
Nerwy, stres, niewyspanie, adrenalina – to wszystko nie działa korzystnie na współpracę i komunikację w ekipie. Koniecznie spotkajcie się w swoim gronie przed filmowym weekendem i ustalcie:
– jakie macie oczekiwania,
– kto jest za co odpowiedzialny i jakie ma obowiązki,
– kto zajmuje się pisaniem scenariusza,
– kto podejmuje ostateczne decyzje,
– czy zrzucacie się czy w jakiś inny sposób dzielicie kosztami opłaty rejestracyjnej, paliwa, cateringu i napojów, sprzętu, innych kosztów, które wynikną w trakcie produkcji.
Warto też sprawdzić wcześniej sprzęt – czy wszystko działa bez zarzutu, przejrzeć gatunki, które obowiązują w danym roku oraz przede wszystkim przeczytać:
oraz zapoznać się z dokumentami.
My trzymamy za Was kciuki!
A jakie są Wasze doświadczenia? Jakie punkty dodalibyście do tej listy? Podzielcie się nimi z nami! Piszcie na kontakt@przestrzenfilmowa.org